Cynisk & småsur.

Krokiga tankegångar i raka rader. Glamourens antites. En obäddad dagbok.

torsdag, april 19, 2007

 

Sömnproblem.

Jag kokade en liter kaffe ikväll, strax innan klockan nio. Sedan satte jag mig vid köksbordet med Lars Magnussons Den tredje industriella revolutionen framför mig och en välfylld kaffekopp i handen. Annars tror jag att den boken är lösningen på all världens sömnproblem. Den skulle nog till och med kunna användas istället för narkosgaser.

Jag och gubben diskuterade Lionel Messi i omklädningsrummet idag. Jag hävdade att han att han redan är bättre än Maradona var, men han hävdade att inte dominerade lika mycket som Maradona gjorde under sina bästa år. Messi passade under kvällens cupmatch mot Getafe på att göra ett mål som får Maradonas berömda dribblingsräd mot England i VM -86 att blekna i jämförelse. Jag har bara sett det en gång (TV4-sporten tyckte inte att det var värt en repris, SVT visade det inte ens), men min gissning är att kampen om årets mål blir ett så kallat "One Horse Race".

En annan detalj som inte hanns med mellan SVT-sportens hästreportage och NHL-highlights var att Ukraina och Polen kommer att anordna EM 2012, en riktig skräll. För övrigt kommer VM 2014 att hållas i Brasilien, då alla andra sökande har dragit tillbaka sina kandidaturer.

Byggnads riktar sina strejker mot ett enskilt företag (PEAB), ett företag där alla anställda har över 27 000 i månaden i lön. Det i sig är ganska tveksamt, men det är inte det enda som är ruttet.

Detta är alltså en sektor där ytterst få har någon högre utbildning och alltså inga studielån att betala tillbaka. Jämför med sjuksköterskor, som måste plugga tre år på högskola och efter det tjänar runt 20 000 i månaden.

Kraven då? Ja, bland annat kräver man att medlemmarna inte ska ha rätt att själva förhandla med sin arbetsgivare. Dessutom kräver de kompensation för att de inte längre kan ta ut granskningsarvoden eftersom dessa strider mot de mänskliga rättigheterna.

Så ser det ut när solidariteten sträcker sig till nästippen men inte längre, när makten har blivit ett självändamål.

Weird Al Yankovic är i vissa stunder genialisk, som i White & Nerdy och inte minst You're Pitiful, som på grund av James Blunts bittra skivbolag inte fick vara med på Straight Outta Lynwood och därför finns att ladda ner på Myspace.

Etiketter: , , , ,


Comments:
Messi har ju fruktansvärt mycket bättre omgivning än Maradona hade i Napoli (eller hade i Barca för den delen). De är rätt snarlika spelare.

Största skillnaden jag kan se är att Maradona lade frisparkar också - inte helt pjåkiga sådana heller. Tveksamt om Messi kommer ha samma tur på landslagsnivå, men håller han sig borta från kokain kan nog klubbkarriären bli fin.
 
För övrigt:
http://www.youtube.com/watch?v=4u9xkqtz-04

"Why shouldn't big business have their own Michael Moore?"
 
Skicka en kommentar

<$BlogBacklinkTitle$> <$BlogBacklinkDeleteIcon$>
<$BlogBacklinkSnippet$>



<< Home
  1. Rättvisa.
  2. Stanken.
  3. Jag ville inte veta.
  4. Existentiella bekymmer.
  5. Tyckare.
  6. Niotumsnaglar.
  7. Namn.
  8. Kom värme.
  9. Gott.
  10. Guide till kårvalet.

Bloggtoppen.se



This page is powered by Blogger. Isn't yours?