Cynisk & småsur.

Krokiga tankegångar i raka rader. Glamourens antites. En obäddad dagbok.

måndag, april 16, 2007

 

Rättvisa.

Den nya budgeten är orättvis. Det är åtminstone sossarna överens om, och jag är böjd att hålla med dem, åtminstone med den definition av rättvisa som är standard i ett Sverige som länge tumlat runt i den röda tvättmaskinen. Här är det rättvist om alla får samma sak, men orättvist om man får betalt efter hur mycket man gör. Här är hjältarna de som personifierar Jantelagen, de som inte har något och inte planerar att skaffa något. Min privata ekonomi gynnas inte det minsta av budgeten. Som student får man klara sig på det man har. Men jag klarar mig på det jag har. Jag blir inte rik, men jag bor, äter och lever.

Affären med den misslyckade socialchefen i Vetlanda tog en intressant vändning idag. Killen skötte inte sitt jobb, blev uppmärksammad och (med all rätta) starkt kritiserad. Han tycker uppenbarligen fortfarande att han kan sköta sitt jobb, eftersom han inte säger upp sig. Däremot kan han inte, i den situationen som han har försatt sig i, sköta sitt jobb. Vad väljer man då?
(A) Att säga upp sig.
(B) Att ta tjänstledigt.
(C) Att "bli sjuk".
Rätt svar är uppenbarligen (C), åtminstone i landet där förlorarna är de största vinnarna, i landet där det felaktiga premieras och det rätta ignoreras.

Tänkte skriva att jag har blivit mer tveksam till att åka till USA och plugga efter dagens massaker, för det borde vara den normala reaktionen. Men jag tänkte efter en gång till och faktum är att jag är mer intresserad än någonsin att åka iväg. Jag vill se det samhälle som skapar sådana människor. Jag behöver perspektiv.

Kollade igenom hur de övriga lagen i div 5 västra har skött sig hittills i år och vilka nyförvärv de har hittat. IFK Uppsala ser ruggigt starka ut, med två bröder Hildonen och ytterligare ett gäng till synes starka tillskott. De har dock tappat målkungen Sebastian Palestro. Wattholma har imponerat på försäsongen och kan bli en stark utmanare. Annars tror jag att Danmark och Hagby kommer att vara med och slåss i toppen. Helt utan chans tror jag inte att vi är heller. Två tunga förluster visserligen i Bylin och Fredriksson, men Boman och Årke är tillbaka från långtidsskador och ett gäng juniorer kommer att kunna göra mycket nytta i år. Mitt tips är att tabellen ser ut som följer när vi sammanfattar säsongen i slutet av september:

  1. IFK Uppsala

  2. Lagunda

  3. Wattholma

  4. Danmark

  5. Hagby

  6. Morgongåva

  7. Tärnsjö

  8. Fanna

  9. Söderfors

  10. Skyttorp

  11. Harbo

  12. Film

Så länge laddar jag inför SUG med att lyssna på Manic Circus – Crooky Village Song. Fan vad det ska bli kul.
Comments: Skicka en kommentar

<$BlogBacklinkTitle$> <$BlogBacklinkDeleteIcon$>
<$BlogBacklinkSnippet$>



<< Home
  1. Stanken.
  2. Jag ville inte veta.
  3. Existentiella bekymmer.
  4. Tyckare.
  5. Niotumsnaglar.
  6. Namn.
  7. Kom värme.
  8. Gott.
  9. Guide till kårvalet.
  10. Utdelat.

Bloggtoppen.se



This page is powered by Blogger. Isn't yours?