Cynisk & småsur.

Krokiga tankegångar i raka rader. Glamourens antites. En obäddad dagbok.

torsdag, april 05, 2007

 

Utdelat.

Idag ägnade jag en halvtimme åt att inventera tröjor. Kände mig nästan som en arbetare. Jag tröttnade efter tio minuter. Det var tråkigt.

Byggnads varslar om strejk. Undrar vad de är ute efter egentligen. Personligen kommer jag att bli förbannad om jag när jag kommer ut i arbetslivet om ett par år, efter fem års högskoleutbildning och med ett par hundra tusen i studielån, inte tjänar mer än mina kompisar som gick byggprogrammet. Men jag kanske får börja förlika mig med den tanken.

Glöm HBT. Nu är det HBTQ som gäller. Men det är fortfarande en av de viktigaste frågorna för VSF i uppsala. Allt är som förut alltså.

Annars är jag kvittrande glad över att EMI och Apple har kommit överens om att slopa kopieringsskyddet på låtar som laddas ner från iTunes. Det är ett stort steg i rätt riktning, och egntligen kan det inte innebära någon förlust för skivbolaget. Oavsett om det är kopieringsskydd eller inte i iTunes Store så finns allt att ladda ned illegalt, via BitTorrent eller DC++ t.ex. De som väljer att ladda ner illegalt lär inte sluta för att det är ett fett DRM-skydd på iTunes versioner a låtarna. Däremot kanske de börjar handla låtar om de slipper DRM (och dessutom får bättre kvalitet).

Nästan samtidigt påpekar EU att man borde kunna köpa material över nätet oavsett var man befinner sig. Får hoppas att Apple går med på det också. Men det är väl antagligen här som annars – Apple gör bara vad de måste göra för att få med sig skivbolagsjättarna.

Microsoft gräver sig dock allt längre ner i DRM-träsket. Jag tror inte att en rosa Zune kommer att hjälpa dem. Puckon.

Själv laddar jag fortfarande ner illegalt. Kanske kommer jag att göra det mindre när det finns vettiga alternativ. Det gör det inte än. Det har aldrig funnits vettiga, lagliga alternativ till olaglig nedladdning. The Postmarks – Goodbye (James Iha remix) har jag dock laddat ned lagligt. And I like it.
Comments:
"Utdelat skrivar":
//Idag ägnade jag en halvtimme åt att inventera tröjor. Kände mig nästan som en arbetare. Jag tröttnade efter tio minuter. Det var tråkigt//.
Ja där ser man bara hur orättvist livet kan vara!
Förresten för att bli snickara får du ha 3 års gymnasie plus 6000 timmar på bygge innan du är fullbetald, så vad är problemet?
 
Problemet är att man inte behöver skuldsätta sig upp över öronen för att bli byggjobbare. Jag tycker att det ska löna sig att studera. Det gör det inte idag.

Min inledning som du citerade var bara dryg. Det var också enda syftet med den. F ö var det inte alls orättvist.
 
Skicka en kommentar

<$BlogBacklinkTitle$> <$BlogBacklinkDeleteIcon$>
<$BlogBacklinkSnippet$>



<< Home
  1. Gräs.
  2. I en låda.
  3. Alfred.
  4. April april.
  5. Dåliga nyheter, roliga nyheter.
  6. Helt fel.
  7. Val.
  8. Oseriöst.
  9. Nyckeln.
  10. Dum får man vara, men fan inte ful.

Bloggtoppen.se



This page is powered by Blogger. Isn't yours?