Cynisk & småsur.

Krokiga tankegångar i raka rader. Glamourens antites. En obäddad dagbok.

tisdag, januari 09, 2007

 

Kunskap, färdighet och insikt.

"Vi lever i den bästa av världar." Jo, tjena Nuder.

Farsan fyllde alltså år i lördags. Jag har börja läsa hans fördelsedagsbok, "Den polske rörmokaren och andra berättelser från Sverige". Jag blir så förbannad när jag läser den. Jag får en stark känsla av att samhället, mänskligheten, är... fel. Vi lever i en trasig värld. Vill bli extremist, men inser att det inte finns någon ideologi som skulle lösa problemen. Vi är korkade nog att göra fel, smarta nog att inse det, men inte tillräckligt för att laga det vi har förstört.

Frågan är väl om det är människorna som har förstört, eller om världen blir bättre och bättre. Jag tror inte på en linjärmodell här. En del saker blir bättre, en del blir sämre. Den mänskliga idiotin är dock ett obestridligt faktum. Demokrati är rätt kasst just på grund av detta faktum. "Ett sätt att låta massornas dumhet breda ut sig". De alternativ som testats hittills har dock varit ännu sämre.

Finska sämskskinn är det sämska som finsk.

Boondocks är inte bara en underbar tv-serie, det är är framförallt en minst lika brilljant tidningsserie. Finns för nedladdning från alla torrentsajter värda namnet och är definitivt värt besväret. För övrigt kommer den nya säsongen att börja sändas 4 mars. Kan knappt hålla mig.

Sven-Otto Littorin och Carl Bildt är veckans rikspuckon.

The Cooper Temple Clause - What have you gone and done? Som sagt, skivan växer. Den är inte alls dålig faktiskt.
Comments:
Naej, en ideologi loeser aldrig problem. Konkreta forslag loeser problem. Och en bra ideologi boer leda till maanga bra konkreta foerslag. Typ.

Angaande linjaermodellen. Jag aer benaegen att tro att vi i stort sett bara ackumulerar teknisk kunskap. Ett undantag aer val att vi i vaestvaerlden verkat forstaa att vi inte boer invadera varandra, men det kanske vi gloemt snart igen.

"None of us is a dumb as all of us"
 
Skicka en kommentar

<$BlogBacklinkTitle$> <$BlogBacklinkDeleteIcon$>
<$BlogBacklinkSnippet$>



<< Home
  1. En ny tid
  2. Nyheter
  3. Ego boost
  4. The Sunset Beach blog
  5. Jag ska försöka...
  6. Julsummering
  7. I år IGEN!
  8. Äntligen lite riktiga problem
  9. Sjukt bra
  10. Bara en snabbis

Bloggtoppen.se



This page is powered by Blogger. Isn't yours?