Cynisk & småsur.

Krokiga tankegångar i raka rader. Glamourens antites. En obäddad dagbok.

onsdag, november 08, 2006

 

Med framtiden i blickfånget

Ganska högtravande rubrik. Kanske har jag smitats av alla pretton som har att göra med historiakursen. Det är utan större konkurrens den sämsta kursen jag har läst hittills. Jag ska utveckla min ståndpunkt nån annan gång.

Demokraterna gick starkt framåt i valet i USA igår. Principiellt är det nog bra, demokraterna verkar ha en betydligt hälsosammare världsbild än Bush & co. Jag är dock osäker på om det är bara positivt i detta fall. Fråmgångarna berodde framförallt på ett starkt missnöje med Irakkriget. Demokraterna propagerar för ett tillbakadragande av trupper. Jag ser det dock som att USA efter att ha gått in i Irak har ett ansvar för att rusta upp landet för en demokratisk framtid. Det måste vara prio 1 att se till att Irak blir en stabil demokrati och inte ett tillhåll för terrorister och muslimska extremister. Då skulle Irakkriget bli ett fiasko för historieböckerna.

Jag valdes till ny ordförande för STS-sektionen igår. Det kommer att bli jättespännande. Känns som att det blev en bra styrelse också. Jag återkommer.

Israelrena råkade bomba ett bostadsområde med artillerigranater. Hoppsan. Nitton dödade, varav åtta barn. Lätt hänt. Israelerna sa faktiskt det: "Lätt hänt."

Om det är "lätt hänt" att man dödar åtta barn då är man inne på fel spår. 

Fy fan. Jag mår fysiskt illa när jag tänker på sånt.

Oddjob - Dariaa. Oddjobs nya blir väl flumjazzig ibland, men i Dariaa och ett gäng andra låtar håller de sig till det de är bäst på: tajt, svängig cool och virituosisk jazz.
Comments:
Irakfrågan är rätt komplicerad. Min tolkning är att Bush och många republikaner låst fast sig i en krigspositiv hållning och propagerar för att det vore "fegt" att dra sig ur. Demokrater har ett bättre läge, då de kan genomföra förändringar i "fredsbevarandet" utan att framstå som inkonsekventa. Så maktskiftet är nog av godo...
 
Det får framtiden utvisa.
 
Skicka en kommentar

<$BlogBacklinkTitle$> <$BlogBacklinkDeleteIcon$>
<$BlogBacklinkSnippet$>



<< Home
  1. Off time
  2. Damn!
  3. Förnekelse
  4. Citatmaskinen
  5. Om 24 timmar
  6. Musikfunderingar
  7. Tillbaka i gamet
  8. Dagens rubrik: Kung sköt full björn.
  9. Kinacyklar
  10. Det skrivna ordet

Bloggtoppen.se



This page is powered by Blogger. Isn't yours?