Cynisk & småsur.

Krokiga tankegångar i raka rader. Glamourens antites. En obäddad dagbok.

måndag, oktober 30, 2006

 

Citatmaskinen

György Novaky heter den kursansvariga på vår kurs Tematiska studier i historia. Han är en karaktär.

Han är också en citatmaskin. Jag brukar skriva upp saker som våra lärare säger som jag finner lustiga. Det brukar bli i genomsnitt ett citat varannan föreläsning. Från Györgys föreläsning i fredags skrev jag ned fem citat.

"Marx samhällsanalys var helt lysnade"

"Häxor finns"

"Förintelsen, där sex miljoner människor... ringde till varandra"

"Om vi inte förstår vår plats i tidsflödet är livet banne mig meningslöst"

"Jag avundas inte den som ska läsa era SMS om 150 år"

Jag fäste mig mest vid det första citatet, som han kastade in i en bisats och som uppenbarligen gick de flesta förbi. Jag tycker att det är en ganska horribel sak att kasta ur sig, speciellt om man är historiker och sannolikt mycket väl vet vad regimerna som har följt i Marx ideologiska fotspår har ställt till med. Marx samhällsanalys som sådan var visserligen en intressant modell, men alldeles för ytlig och grovhuggen för att ha något verkligt förklaringsvärde och ännu mindre är det något att bygga en politisk ideologi på. VSB.

Koop - Come to me.
Comments:
Alright, maskin kanske men karaktär? Är det bra eller dåligt??
 
Skicka en kommentar

<$BlogBacklinkTitle$> <$BlogBacklinkDeleteIcon$>
<$BlogBacklinkSnippet$>



<< Home
  1. Om 24 timmar
  2. Musikfunderingar
  3. Tillbaka i gamet
  4. Dagens rubrik: Kung sköt full björn.
  5. Kinacyklar
  6. Det skrivna ordet
  7. Det är inte bara jag
  8. Färdig, slut och klar.
  9. Ljus
  10. En tå någon?

Bloggtoppen.se



This page is powered by Blogger. Isn't yours?