Cynisk & småsur.

Krokiga tankegångar i raka rader. Glamourens antites. En obäddad dagbok.

onsdag, januari 17, 2007

 

In i framtiden

Spanarna är ett av de få radioprogram som jag lyssnar på, om än inte så ofta. Jag är glad över att SR har börjat podcasta i alla fall. Nåja, mot poängen: Det är ett riktigt bra program. För den som inte känner till konceptet så handlar det om tre människor (ofta Jonas Hallberg, Jessica Gedin och Göran Everdahl, men även Calle Norlén och Sissela Kyle ibland) som letar trender i vardagssurret. Det kan till exempel handla om att lillebror ser dig, att tekniken är våra nya husdjur (som dessutom håller på att göra oss till dess slavar), dålig journalistik eller att argumenteringen i den politiska debatten blir allt tydligare. Ja, det är ofta lite tänkvärt, mycket roligt och ganska menlöst. Typ alla de samtalen som man själv skulle vilja ha.

Jag har för tillfället övergett Zaremba och börjat på The Eyre Affair. Den ska vara bra har jag hört. Det känns i alla fall bättre än Expressen, som idag löpsedlade ut att "Britney kräks över nya pojkvännen" (den kan ha varit Aftonbladet, men jag bryr mig inte). Det är inte bara läraryrket som är i kris.

Kom på en kul idé härom dagen, när det pratades om Scoop (utmärkt film för övrigt): Man borde ge en och samma filmidé till ett antal olika regissörer/manusförfattare och således få dem att göra "samma film" på sitt eget sätt. Ta just Scoop som exempel. Grunddragen: Ung tjej får besök från en död snubbe som avslöjar namnet på en mördare. Tjejen ger sig i akt med att få fram bevis för att fälla mördaren. Tänk er att man gav denna beskrivning till exempelvis Ang Lee, Christopher Nolan, bröderna Coen, Peter Jackson och Jean-Pierre Jeunet med orden att göra en film utifrån detta, och fundera sedan på slutresultatet. Skulle kunna bli ganska intressant tror jag. Är dock rädd att det kommer att stanna vid en tanke.

Nya skärmen kom idag, så nu ser min arbetsplats ganska annorlunda ut jämfört med tidigare. Datorn ligger hopvikt under hyllan, 19-tummaren står mellan högtalarna och jag sitter med det trådlösa tangentbordet i knät. Skärmen är för övrigt helt lysande. Har visserligen inte satt den på några större prov, men den spöar i alla fall den inbyggda 13-tummaren. De trådlösa Logitechprylarna funkar också riktigt bra, även om det tog ett tag att få allt att funka som det ska.

Jag har nyligen köpt min första mp3-fil. Det var The Cooper Temple Clause och remixen på singelsläppet Homo Sapiens som fick utgöra debuten. 10 spänn hos cdon kostade den, och det var den värd. Ska nog skaffa bonusspåren till nästa singel, Waiting Game, på samma sätt om de inte kommer på nån bra torrentsite.
Comments: Skicka en kommentar

<$BlogBacklinkTitle$> <$BlogBacklinkDeleteIcon$>
<$BlogBacklinkSnippet$>



<< Home
  1. Årest person
  2. Superblogg
  3. Let's have a war
  4. Jag ska...
  5. Kunskap, färdighet och insikt.
  6. En ny tid
  7. Nyheter
  8. Ego boost
  9. The Sunset Beach blog
  10. Jag ska försöka...

Bloggtoppen.se



This page is powered by Blogger. Isn't yours?