Cynisk & småsur.

Krokiga tankegångar i raka rader. Glamourens antites. En obäddad dagbok.

söndag, december 03, 2006

 

Status

Ok. Lördag, klockan är halv ett lite drygt. vad gör en cynisk & småsur människa då?

Han sitter och jobbar med kursvärderingen ör Kemi grundkurs och lyssnar på Ennio Morricone. Jag missade konserten som gick på tv nu i veckan med honom, vilket jag tyckte att jag kunde botgöra genom att ladda ned en skiva med snubben. Han är ju faktiskt riktigt bra. Ska lyssna in mig på de honom nu, sen ska jag ta tag i Nino Rota. Jag är allmänt för dålig på att lyssna på klassisk musik. 

DN är generellt sett en bra tidning. Om man ska rangordna landets tidningar alla kategorier så kommer den lätt in på topp tio. Jag läser ledarna, och för det mesta skriver de saker som jag håller med om. Dock inte så ofta som jag skulle vilja. Nu i veckan skrev de om landets lärarutbildningar, med anledning av en ny rapport som säger det som vi som är något sånär insatta har vetat i flera år – det råder fullt kaos. 

Jag tror att jag har nämnt tidigare hur värdelösa ILU (Instititutionen för lärarutblindningen i Uppsala) är, men det tål att upprepas. 

Två av mina gamla korridorare studerade till lärare. Den ena var en introvert mussla och den andra en dyslektisk pladderpajas. Ingen av dem var särskilt smart. Tror inte att de skulle kunna få över 1.0 på högskoleprovet. Trots detta klarade de sig relativt fint på lärarprogrammet, eftersom de aldrig behövde skriva tentor. Vad säger det då? Jo, att (1) läraryrket lockar inte kompetenta studenter, vilket gör att statusen på yrket urholkas ytterligare och (2) man behöver inte vara kompetent för att bli lärare. 

En kille på morsans jobb pluggade till lärare. Har träffat honom och han verkar trevlig och morsan verkar tycka att han är duktig dessutom. Han var tvungen att hoppa av för att han inte kom inte på de kurser som var obligatoriska för utbildningen. Är det så det ska avgöras vilka som blir klara med sin utbildning och inte?

Z har undersökt möjligheterna att som STS-are läsa till pedagogiken för att få en lärarexamen. Det är uppenbarligen omöjligt. Kurserna ges inte på distans, inte på halvfart och inget annat görs för att underlätta för andra studenter att bli lärare. Det finns många civilingenjörer (och sannolikt även andra studenter) som skulle bli otroligt bra lärare, och som har viljan att utbilda sig. Men inkompetens på ILU gör att det i praktiken är omöjligt.

Det är sjukt. DN håller med mig. Man kan dock tycka att det är fem-tio år för sent.

Jag ska fortsätta min DN-recension en annan dag. Adios!

Richard Cheese är en tokig snubbe som gör Loungecovers av allt möjligt, från Imagine till Butterfly (ja, Crazy Town-hitten). Ganska roligt i mindre doser. Hate to say I told you so är en av höjdpunkterna.
Comments:
En kompis började läsa till mattelärare för ett par år sedan, men hoppade av för att bli matematiker istället.

Han menade på att utbildningen sög så till den milda grad att vi antagligen kommer få se platsannonser som söker lärare med kommentarer: "sökande med examen från 2000-2010 göra sig ej besvär".

(Tror inte han skojade.)
 
Jo, det känns som att det är på den nivån det ligger nu.
 
Skicka en kommentar

<$BlogBacklinkTitle$> <$BlogBacklinkDeleteIcon$>
<$BlogBacklinkSnippet$>



<< Home
  1. DN
  2. Små steg
  3. Så där
  4. Laghora
  5. Pophöger
  6. The Magical Butterfly Kite Brigade
  7. Val och kval
  8. TV
  9. En kortis
  10. Med framtiden i blickfånget

Bloggtoppen.se



This page is powered by Blogger. Isn't yours?