Cynisk & småsur.

Krokiga tankegångar i raka rader. Glamourens antites. En obäddad dagbok.

lördag, februari 03, 2007

 

Skarpt.

AdiumX är antagligen det bästa programmet som har gjorts (operativsystem icke inräknade, för OSX sopar banan med allt). Det är snyggt, stabilt, konfiguribelt (fint ord), litet och stabilt. Stödjer alla möjliga protokoll (viktigt för IM-program, för vem har alla sina polare på samma protokoll?) men tyvärr inte videochatt – det är den enda påtagliga bristen. Idag kom efter åratal i betastadiet AdiumX i skarp version. Bara det är en bra anledning att skaffa Mac.

Ett annat program, som faktiskt har ändrat mitt liv ganska avsevärt, är Alarm clock. Det är en ganska oansenlig pryl, men tillsammans med mina nya prylar som gör att jag kan köra med datorn stängd (för det krävs skärm och mus/tgb) så har jag fått mig den perfekta väckarklockan. Man säger åt programmet vilken låtlista (och låt) man vill vakna till och sedan väcker den datorn och drar sakta upp volymen till önskat slutvärde. Det otroligt skönt att vakna till nån lugn musiksnut som smyger igång istället för att skrämmas upp av en ilsken väckarklocka. Det här har faktiskt gjort att jag har slutat snooza. Helt underbart faktiskt. Inte bara att man vet att man kommer upp, man kommer dessutom upp i tid och på (jämförelsevis) bra humör dessutom.

Men det funkar inte att vakna till vad som helst. Trummor funkar inte alls och det ska helst vara mycket lugn musik. Nature and the wreck funkar, Phantom limb funkar inte. Paul McCartney - Gratia funkar absolut. Jag känner faktiskt att jag måste utöka min klassiska samling.
Comments:
Träffade en kille som körde MSN på en iBook häromdagen. Upplyste honom om AdiumX och förväntade mig ett "AHA!".

Det visade sig dock att han körde MSN och Adium (för ICQ) på datorn, men föredrog MSN.

Jag blev nästan litet illamående.
 
vidrigt... han är inte värd sin mac...
 
Skicka en kommentar

<$BlogBacklinkTitle$> <$BlogBacklinkDeleteIcon$>
<$BlogBacklinkSnippet$>



<< Home
  1. Dagens bibelcitat.
  2. Här går jag igen
  3. Mycket.
  4. Wild 'n' fresh
  5. Begränsningar
  6. Jag är lat och virrig också.
  7. Kommunister & idioter
  8. En lång vit dag på gräddhyllan
  9. Chocken
  10. In i framtiden

Bloggtoppen.se



This page is powered by Blogger. Isn't yours?