Cynisk & småsur.

Krokiga tankegångar i raka rader. Glamourens antites. En obäddad dagbok.

måndag, augusti 14, 2006

 

Nedtrappning

Ja, det verkar som om de lyckades sluta i alla fall. Vi får väl se hur det går. Israel klara sig ju ändå, har ju ett krig till att tänka på.

Make this your own kommer The Coopers nya skiva att heta och den släpps 25 sep. Även Anna Ternheim och The Killers släpper nytt inom kort.

Jag är tillklippt. Skönt med kort hår.

Jag ska skriva mer någon annan gång. Jag är inte sugen nu. Gjorde förresten ett partitest idag på dn.se. Jag blev mest moderat. Men jag blir lite sur på att såna tester är så inriktade på sakfrågor. Jag skulle vilja se lite mer ideologi och visioner och lite mindre "Ska vi eller ska vi inte frysa fastighetsskatten de närmaste två åren?". Jag vill höra Jan Björklund och Baylan diskutera visioner med den svenska skolan. Och så vill jag höra hur mycket Alliansen ska spara in i offentlig sektor. Jag tror att de skulle kunna säga "vi ska spara in 3,5 miljarder inom offentlig sektor, pengar som vi kommer använda till att höja standarden i skolan och sjukvården och samtidigt skapa massor med nya jobb". Jag skulle vilja höra det i alla fall.

Killing Joke - Eighties. Låten som Nirvana snodde och gjorde Come as you are av. Gilar sångaren lite, men de var fan så mycket bättre med Dave Grohl bakom trummorna.
Comments:
Alliansen med Moderaterna i spetsen har fattat att det inte går att vinna val på visioner och ideologi. De försöker därför istället köra någon slags socialdemokrati med ett snäpp högre växel-politik. Förhoppningsvis gör de dock något åt AMS, åtminstone.

Jag tror egentligen inte det kommer blir mycket mer ideologi 2010 även om Alliansen vinner. Kanske litet - valfrihet inom vård och skola, etc. Men antagligen blir det ungefär samma situation, bara att Reinfeldt blir den som kan sätta utgångsläget för debatten genom att vara den mer etablerade politikern.

Personligen skulle jag gärna se ett parti som gick till val med ett glasklart manifest, baserat på ideologi. Som det ser ut nu blir politiken ett lapptäcke.
 
Politiken blir en rotlös populistik röra där de som lyckas hitta de mest populistiska förslagen vinner. Jag tror att man behöver ha en tanke bakom sina handlingar, en vision if you will.

Mest visst, det är inte troligt att debatten blir mer idealiserad, och visst, alliansen har antagligen inte mycket att vinna på en sådan utveckling.
 
Skicka en kommentar

<$BlogBacklinkTitle$> <$BlogBacklinkDeleteIcon$>
<$BlogBacklinkSnippet$>



<< Home
  1. Bra skit
  2. Lämpligt umgänge?
  3. 02.17 AM
  4. Bra?
  5. Packat
  6. Stugan
  7. Semestertider, arbetslöshet och friår
  8. Det är sent
  9. Med katt och Jakob Hård
  10. Domen mot bloggprinsessan

Bloggtoppen.se



This page is powered by Blogger. Isn't yours?